Produkt byl přidán do košíku
Produkt byl odebrán z košíku
Objednávka se odesílá, buďte trpěliví.

#savepackfilm: Hashtag skrývající pohnutý příběh i naději na jeho šťastný konec

Před více než dvěma lety se rakouský podnikatel vypravil do Japonska, aby s Fuji jednal o možnosti zachování peel-apart filmu poté, co společnost oznámila ukončení jeho výroby. Neúspěšně. Instantní fotografie tak v poslední dekádě dostala už druhý knockout. Před necelými dvěma týdny se však objevila informace, která peel-apart filmu dává novou naději. A jestli budou analogoví bohové přívětiví, může se 11. červenec stát dnem, kdy se začala psát historie vzkříšení tohoto ikonického fotografického formátu.

Tím rakouským podnikatelem byl Florian “Doc” Kaps, který má už jednu podobnou misi za sebou. V roce 2008 společně se dvěma dalšími společníky založil The Impossible Project a za 1,2 milionů eur koupil od Polaroidu část zařízení na výrobu integrálního instantního filmu v Enschede. V pronajatých prostorách části původní továrny pak od roku 2010 začal vyrábět nově vyvinutý instantní film. V roce 2013 z projektu vystoupil, aby se mohl naplno věnovat svému jedinečnému analogovému konceptu kavárny, dílny a obchodu ve Vídni, Supersense.

Boj Floriana “Doc” Kapse o záchranu dalšího fotografického formátu začal v březnu roku 2016, kdy společnost Fuji oznámila ukončení výroby peel-apart filmu. V době, kdy analogová fotografie zažívá  renesanci svého druhu, na trhu se objevují nové značky filmů a nové filmy představují také tradiční obři jako Kodak (koneckonců i samotná Fuji celosvětově expanduje se svou řadou pro instantní fotografii Instax), to byla šokující zpráva. Kaps se rozhodl oslovit management společnosti a dohodnout se na zachování výrobních strojů, které vlastně vznikly ve spolupráci s Polaroidem. Doufal, že Fuji raději přistoupí na prodej svých strojů, než aby vynakládala prostředky na jejich demontáž a zničení. Fuji souhlasila se schůzkou až po několikaměsíčním snažení, setkání ale nikam nevedlo. Zástupci společnosti pouze potvrdili své rozhodnutí, které navíc jen vágně vysvětlili “vnějšími faktory”.

Kaps se proto obrátil na fotografickou veřejnost, aby na Fuji vytvářela tlak. Na webu Change.org zveřejnil petici Save Fujifilm FP100C Instant Films, kterou podepsalo 17 tisíc fotografů. Na sociálních sítích také vyzval nadšence, aby s hashtagem #wesavepackfilm sdíleli své autoportréty pořízené na peel-apart film. V médiích v té dobře řekl: „Zahltím Fuji dalšími 5 000 argumenty, dokud nezmění svůj názor. Dokázal jsem to s Polaroidem, tak proč to nezkusit i teď“. Ani jeho odhodlanost a tvrdohlavost však nakonec nedokázala změnit rozhodnutí vedení Fuji, které 23. dubna s konečnou platností potvrdilo své rozhodnutí. Podle informací z důvěryhodných zdrojů Fuji nakonec modifikovala své stroje pro výrobu a balení kosmetiky. Zní to zvláštně, ale je to tak. Podstatnou část příjmů generuje Fuji právě prodejem své kosmetiky.Bitva s Fuji už tedy byla nadobro prohraná, válku o peel-apart film ale Kaps ještě nevzdal. V dubnu 2016 založil Analog Product Institut (API) a společně s druhým investorem navázal spolupráci s dalším vizionářem a zakladatelem společnosti New55 Film Bobem Crowleym. Ten se, i díky dalšímu investorovi Davidu Bohnetovi, v dílně v Massachutes v podstatě na koleně snažil se svým týmem vyvinout nový typ peel-apart filmu. Jejich start vypadal velmi nadějně. V crowfundingové kampani na Kickstarteru se jim na vývoj černobílého peel-apart filmu formátu 4×5 podařilo od téměř 2,5 tisíce fanoušků vybrat neuvěřitelných 415 000 tisíc dolarů, v přepočtu přes 8,5 miliónů korun.

Focení na New55 sice vyžadovalo drahé vybavení, středoformátový fotoaparát, speciální polaroidová záda a vývojku, ale výsledky byly velmi slibné. Tým se však potýkal s celou řadou výrobních problémů, zejména s “obálkou”, ve které je chemická emulze, a kterou jejich jediný výrobce přestal vyrábět. Do projektu bylo potřeba nalít další peníze. Jak ale ukázaly dvě další kampaně na Kickstarteru, které měly firmě přinést chybějící finanční zdroje, nadšení i možnosti nadšenců instantní fotografie byly omezené. V kampani z roku 2016, která měla ambici rozšířit výzkum i na barevný film, se z požadované astronomické částky 400 tisíc dolarů vybrala jen třetina. A kampaň z roku 2017, která se vrátila k černobílému filmu, byla dokonce předčasně zrušena, když začalo být zřejmé, že se podaří vybrat opět pouze třetina z “už jen” 150 tisíc dolarů. S koncem roku 2017 firma ukončila výrobu a zdálo se, že pro peel-apart film tak vyhasla poslední naděje.Chmury na chvíli rozptýlila ještě americká firma CatLABS of JP. Ta se specializuje na prodej a servis vybavení pro velkoformátovou fotografii. V roce 2016 oznámila výrobu peel-apart filmu na svém blogu v podivně tajemném příspěvku s dráždivým titulkem “Probably the best kept secret in the instant film industry is hidden behind these doors”. Žádné bližší informace ale následují dva roky nezveřejnila. Až letos v březnu se na jejich webu objevilo stejné oznámení, opět bez dalších detailů. To už ale většina lidí brala spíš jako aprílový žert.

Budoucnost peel-apart filmu tak zůstávala černá. Až do letošního 11. července, kdy Florian “Doc” Kaps na svém blogu oznámil, že dal dohromady tým superhrdinů, kteří pod hlavičkou Save Pack Film spojili své superschopnosti k poslední bitvě o záchranu tohoto ikonického fotografického formátu. Jejich plán spočívá ve vývoji nového typu tohoto filmu. A kdo jsou oni superhrdinové? Jak říká Kaps, jsou to “krásní blázni z celého světa”, které spojuje stejné odhodlání zachránit peel-apart film. Jedním z těchto hrdinů je i Uwe Schneider, který disponuje obrovskými skladovými zásobami barevného Fuji FP-100c peel-apart filmu. Ten je možné koupit v e-shopu Supersense. 10 euro z každé prodané krabičky půjde na financování vývoje.

Úplně celou strategii ale zatím Kaps neodhalil. Informace však pravidelně zveřejňuje na blogu a z toho co už víme, je jasné, že 20. září bude na Kickstarteru spuštěna další kampaň. Oč přesně vlastně půjde, zatím není jasné, můžeme si být ale jisti, že se rozhodně nebude jednat o bezhlavou snahu získat od fanoušků další astronomickou částku. Kaps se poučil z minulých projektů a pro poslední bitvu, jak sám říká, připravil se svým týmem určitě pečlivou strategii.

Z historie peel-apart filmu

Polaroid představil první instantní film v roce 1947. Měl sépiový odstín a byl ve svitku. V roce 1950 začal vyrábět zdokonalený a skutečně černobílý film. Vyráběl se až do roku 1979. Od začátku 60. let se vyráběl pohodlnější packfilm v kazetě. Poslední řada packfilmu Polaroidu 80 se vyráběla až do roku 2006. Od roku 1984, poté, co Polaroidu vypršely patenty, začala pack film vyrábět i Fuji. V roce 1994 představila černobílý film FP-3000B a v roce 2000 pak uvedla na trhu zdokonalený barevný FP-100c. Ten navíc začala dodávat v celoplastové kazetě namísto kovových částí, čímž se o 15 % snížila váha kazety.

Odeslat odpověď