Produkt byl přidán do košíku
Produkt byl odebrán z košíku
Objednávka se odesílá, buďte trpěliví.

Konec éry filmů peel-apart?

Zprávě, že FujiFilm ukončil výrobu posledních peel-apart filmů FP-100C, jste nemohli uniknout, ani kdybyste chtěli. Tahle špatná novinka přišla na přelomu února a března a měla za následek téměř okamžité zdvojnásobení ceny tohoto geniálního filmu. Dlouho se však spekulovalo, jestli nejde o planý poplach – anebo jestli se nepodaří výrobu filmu zachránit.

Vznikla petice, která nasbírala dvacet tisíc podpisů. Z iniciativy Floriana Kapse, zakladatele Impossible, došlo ke dlouhým jednáním s FujiFilmem. Nakonec však, před několika dny, vyšla smutná zpráva – zdá se, že Fuji je neoblomné, neustoupí, výrobu neobnoví a stroje neprodá.

“Takže je skutečně po všem?”

Peel-apart filmy (často také nazývané packfilmy) byly vlastně předchůdci těch nejslavnějších polaroidových materiálů, filmů integrálních. Nejzásadnější rozdíl je v tom, že zatímco u peel-apart filmu musíte fotografii z fotoaparátu ručně vytáhnout a nechat vyvolávat zalepenou pozitivem a negativem k sobě, u novějšího integrálního filmu fotka vyjede z foťáku sama a vy můžete její vyvolávání sledovat. Rozdílů je však více, zmíněným negativem počínaje a baterií v integrálním filmu konče.

Ačkoli bylo cílem Polaroidu aby byl snadný pro každodenní použítí, peel-apart filmy byly vždy spíše výsadou profesionálů, kteří ocenili rychlost vyvolání, fantastickou kresbu a velký a velmi kvalitní negativ prakticky bez zrna. Kvalita peel-apart filmů byla vždy dechberoucí.

Přestože integrální filmy ty peel-apartové měly nahradit a v mnoha ohledech je i překonaly, paradoxně to byly právě peel-apart filmy, které na trhu vydržely déle a přežily i rok 2008, jež se stal Polaroidu

osudným. “Odlepovací” peel-apart filmy se totiž ještě hodně dlouho používaly například na pasové fotky či v technické fotografii. Přežily i díky profesionálním fotografům ze staré školy, kteří je používali jako náhled před focením na drahý středoformát.

Nebyla to však firma Polaroid, kdo udržoval jejich výrobu až do roku 2016, byl to právě FujiFilm. Když svoje packfilmy v roce 1984 představil, ty původní Polaroidové technicky dalece překonal.

Ještě roku 2002 FujiFilm představil novou a vylepšenou verzi svého filmu FP-100C a dlouho to vypadalo, že má před sebou zářnou budoucnost. Pak přišel rok 2008 a konec integrálních filmů Polaroid (který peel-apart filmy nevyráběl už velmi dlouho) a nedlouho na to, v roce 2012, konec legendárních a naprosto famózních filmů FujiFilm FP-3000B, černobílých filmů s citlivostí 3200ASA a minimálním zrnem. V tu chvíli bylo jasné, že FP-100C, poslední přeživší peel-apart film, před sebou nemá dlouhou ani snadnou budoucnost.

“Naděje”

Zatímco integrální filmy se podařilo zachránit partě okolo Floriana Kapse a jeho projektu Impossible, který dnes vyrábí statisíce filmů ročně, osud peel-apart filmů je složitější.

Přestože právě do Floriana vkládal celý polaroidový svět své naděje, jeho ruce jsou velmi svázané a je bohužel pravděpodobné, že se příběh Impossible opakovat nebude. FujiFilm výrobu ukončil, protože se mu už dlouho finančně nevyplácela a vedle jeho úspěšných Instaxů byla samozřejmě ekonomicky nevýhodná. Není ale v jeho zájmu, aby se o technologii podělil s jinou, v uvozovkách konkurenční firmou.

To, že se

Florianu Kapsovi podařilo přesvědčit Polaroid o prodeji továrny a vybavení v holandském Enschede, aby mohl vyrábět vlastní filmy, je malý zázrak. Velká korporace jako Polaroid nebo FujiFilm málokdy bere ohled na malou bláznivou skupinku nadšenců. Na prodeji své technologie a knowhow nemají žádný zájem a nic jim ekonomicky nepřinese.

Nicméně pro malou firmu, jakou Impossible bezesporu stále je, není zase z ekonomického hlediska reálné obnovit výrobu peel-apart filmů bez toho, aby mohla využít původní stroje a původní technologii. Jistě, existují firmy jako New55, které ručně vyrábí velkoformátové instantní filmy – jenže za ohromné ceny a v minimálním množství.

I když tedy nechceme být škarohlídi, obáváme se, že šance na záchranu posledního peel-apart filmu je mizivá. Dobrou zprávou ale je, že se krabiček těchto filmů po světe potulují miliony a tedy se není třeba obávat, že by v nejbližších letech došly. Pak nám nezbyde než

doufat ve vznik další malé firmičky pro ty nejvěrnější fanoušky, kteří jsou ochotni platit astronomické částky

za ručně vyráběné filmy v malém množství.

“Máte zásoby?”

Ať už to dopadne jakkoli, ještě je šance udělat si zásoby. Barevné filmy FP-100C sice značně podražily, ale stále se dají sehnat, zatímco černobílé filmy FP-3000B už se pomalu stávají naprostou raritkou. Dá se tedy čekat, že stejný osud potká i “ef-pé-stovky”. Proto doporučujeme rychle se vyjíst lednici, vypít zásoby alkoholu a uvolněné místo zaplnit filmama, jako jsme to udělali my 🙂

 

FujiFilm_FP-100C_bFujiFilm_FP-3000B

 

Použité fotografie nafotil Helmut Newton na peel-apart filmy Polaroid a fotoaparátem Polaroid 180.

Komentáře (2)

  1. Lukáš napsal:

    Chápu to dobře, že s koncem Fuji peel-apart filmů se ze všech foťáků typu polaroid land stávají nepoužitelné hračky?

    1. PolaroidLove napsal:

      Ne tak úplně – filmy FP-100C se pořád dají celkem v pohodě sehnat (https://polagraph.cz/shop/fujifilm-fp-100c/) a navíc se spekuluje o tom, že firma New55 bude nové peel-apart filmy vyrábět (https://polagraph.cz/2016/09/22/velkoformatovy-4×5-film-od-new55-konecne-v-praze/). Tak doufejme, že to nebude tak zlé! 🙂

Odeslat odpověď